Endometrioosin tukihoidot

On olemassa monia erilaisia tapoja, joilla endometrioosia sairastava voi oma-aloitteisesti pyrkiä lievittämään kipua tai helpottamaan muita oireita. Erityisesti ruokavaliomuutoksilla on todettu olevan vaikutusta moniin endometrioosin oireisiin.

Lisäksi esimerkiksi akupunktio, vyöhyketerapia ja erilaiset rentoutus- ja mindfulness-harjoitukset voivat auttaa stressin ja kivun lievityksessä. Kivun lievityksessä monella auttaa lämpö: kauratyyny tai kuuma suihku. Kannattaa muistaa myös olla itselleen armollinen, kipujen ja väsymyksen keskellä ei aina tarvitse jaksaa. Muista siis myös hemmotella itseäsi!

Ruokavalio

Endometrioosin aiheuttamiin kipuihin voi saada helpotusta muokkaamalla ruokavaliota sopivaksi. Tärkeää on syödä laadukasta, puhdasta ja ravintorikasta ruokaa. Suoliston kunto on avainasemassa terveyteesi. Huolehdi myös vastustuskyvystäsi ja minimoi stressi. Stressin, vastustuskyvyn ja ruoansulatuksen kytkös on vahva. Jos yksi kohta on heikko, kärsii myös toiset osa-alueet.

Usein suositellaan ns. välimerellistä ruokavaliota. Ruokavaliossa on tärkeää suosia puhtaita ja ravintorikkaita raaka-aineita.  Tuoreita kasviksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä olisi hyvä syödä niistä saatavien vitamiinien ja hivenaineiden vuoksi. Ne tukevat kaikkia kehon toimintoja ja vahvistavat vastustuskykyä sekä suojaavat kehoa sairauksilta. Kuidut ovat tärkeitä suoliston hyvinvoinnille. Kuituja saa kasviksista, vihanneksista, hedelmistä, marjoista, pähki­nöistä, siemenistä sekä viljatuotteista. Huomioi kuitenkin, että viljatuotteiden sisältämä gluteiini saattaa aiheuttaa vatsa- ja suolisto-oireita. Moni endometrioosia sairastava onkin saanut helpotusta vatsaoireisiin gluteiinittomalla ruokavaliolla.

Hyvät rasvat vahvistavat soluja, ovat väittämättömiä rasvaliukoisille vitamiineille sekä immuunipuolustukselle eli vastustuskyvylle. Suosi ruokavaliossasi kasviöljyjä kuten pellava- ja hamppuöljy. Nauti ruokavaliossasi paljon kalaa ja kasviksia. Omega3- rasvahapot ovat hyvä lisä ruokavaliossa.

Huono ruokavalio, joka sisältää runsaasti sokeria, valkojauhotuotteita, virvoitusjuomia ja prosessoi­tuja ruokia lisää ja ylläpitää tulehdusti­laa kehossa. Ne myös happamoittavat kehoa. Maitotuotteet lisäävät limaneritystä ja saattavat pahentaa endometrioosioireita. Jos käytät maitotuotteita, suosi hapanmaitotuotteita tai laktoosittomia maitotuotteita. Vältä ruokavaliossasi valmisruokia, eineksiä, alkoholia, kofeiinia, hiilihapollisia juomia, punaista lihaa, sokeria ja vaaleita viljoja.

Vitamiineista tärkeimpiä on D-, E-, C-, B3- ja B6- vitamiinit. Vitamiinit auttavat tulehduksen hoitoon. E- vitamiinin on todettu vähentävän kipua ja kramppeja. Sinkki ja seleeni ovat tärkeimpiä antioksidentteja. Luontaistuotteista serrapeptaasi hajottaa kuollutta kudosta ollen siis hyvä apu kiinnikkeisiin ja se estää myös tulehduksia. Pycnogenolin on todettu vähentävän tulehdusta, endometrioosikudosta ja helpottavan kipuja.

endometrioosi tukihoidot
Scroll to Top