Tiedote koronavirukseen ja Korento ry:n toimintaan liittyen

*** Päivitetty 30.3.2020 ***

Poikkeustilanteen vaikutukset Korennon toimintaan:

• Vertaistukiryhmät ovat tauolla toistaiseksi, ainakin 13.5. saakka. Vertaistukiryhmillä mahdollisuus jatkaa toimintaa etäyhteyden (Google Meet) välityksellä. Etäryhmien tapaamisista tiedotetaan tuttuun tapaan verkkosivuillamme sekä somessa.
  • Kaikki Endometrioosiviikon (23. – 29.3.) yleisötapahtumat perutaan. Teemaviikon tapahtumarunkoa päivitetään ja etäluentojen mahdollisuutta selvitetään.
  • Kevätkokouksen siirretään myöhempään ajankohtaan. Lue aiheesta lisää.
  • Uusien jäsenten paketteja postitetaan noin kerran kuussa, toimiston väki työskentelee pääasiassa etänä.

Koronavirusinfektion sekä endometrioosi, adenomyoosi, PCOS ja vulvodynia

Endometrioosin, adenomyoosin, PCOS:n tai vulvodynian ei tämänhetkisen tiedon mukaan ole todettu altistavan koronavirusinfektiolle. Vallitsevassa poikkeustilanteessa kiireettömiä leikkaus- ja hoitoaikoja voidaan hoitavan tahon toimesta siirtää tai perua.

Asiantuntijoiden mukaan koronavirustartuntoja voidaan ehkäistä hyvällä käsi- sekä yskimishygienialla, kuten myös muita hengitystieinfektioiden aiheuttajia. Lisätietoja Koronaviruksesta sekä riskiryhmistä THL:n verkkosivuilta.

Hallituksen linjaukset poikkeustilanteessa

Hallitus suosittaa (12.3.2020), että kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan toukokuun loppuun saakka. Lisäksi suositellaan, että myös muiden kokoontumisten järjestäjät harkitsevat riskiarvioiden pohjalta vastaavien tilaisuuksien järjestämistä. Tartuntojen vähentämiseksi tulee myös rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla.  Erityisen tärkeää tämä on riskiryhmiin kuuluvien suojelemiseksi. Lähde: Valtioneuvosto.

Korento ry suosittaa noudattamaan kaikissa kokoontumisissa hallituksen suositusta. Käytännössä tämä tarkoittaa kaikkia kokoontumisia perhepiirin ulkopuolella (esim. vertaistukiryhmien tapaamiset ja yleisöluennot). 16.3.2020 hallitus tiukentaa suosituksiaan ja linjaa valmiuslain käyttöönotosta. 30.3.2020 hallitus pidentää poikkeusoloihin liittyviä toimia.

Seuraamme yleistä tilannetta ja päivitämme ohjeistuksia tilanteen mukaan.

****

30.3.2020 Päivitetty hallituksen päätöksen pohjalta vertaistukiryhmien tauon pituutta, lisätty tieto kiireettömien hoitoaikojen siirtämisestä sekä muokattu tiedotteen rakennetta

20.3.2020 Lisätty tieto Kevätkokouksen siirtymisestä sekä toimiston etätyöskentelystä ja muokattu otsikkoa

17.3.2020 Lisätty tieto valmiuslaista