Lääkkeettömistä kivunhallinnan keinoista apua kipuun

Hoidetaanko kipua vai oikeastaan ihan koko omaa elämää?

Pitkittyneeseen tai toistuvaan kipuun vaikuttaa todella monet mekanismit ja taustasyyt. Sen vuoksi kipua kannattaa hoitaa myös monella eri tavalla – niin lääkkeellisin kuin lääkkeettömin keinoin.  Pitkittynyttä kipua voi olla haastavaa saada kokonaan pois, mutta sitä on kuitenkin mahdollista lievittää ja löytää keinoja sen kanssa elämiseen.

Yksi lähtökohta voi olla miettiä, mihin kaikkiin elämän osa-alueisiin kipu itselläsi vaikuttaa ja lähteä hoitamaan niitä. Nurinkurista, mutta usein kipu itseasiassa lievittyy kaikkein eniten hoitamalla aivan muita asioita kuin varsinaista kipua. Jos siis huomaat kivun esimerkiksi vaikuttavan uneen, voi olla hyödyllistä harjoitella erilaisia nukahtamista helpottavia tekniikoita tai kiinnittää huomiota unihygieniaan (mm. pimeä ja viileä tila). Jos taas kipu saa kehosi jännittymään, voi olla hyödyllistä opetella rentouttavia hengitystekniikoita tai jännitysrentoutustekniikoita. Kipua helpottavia kehollisia harjoituksia löytyy esimerkiksi Suomen Kipu ry:n YouTube-kanavalta.

Mitä tehdä silloin, kun kipu käy voimalla päälle?

Silloin, kun kipu on todella voimakkaana, voi olla vaikeaa omaksua uusia kivunhallinnan menetelmiä. Siksi kivunhallintaa olisikin hyvä harjoitella etukäteen niissä hetkissä, kun kipu on helpompaa tai sitä ei ole. Esimerkiksi rentoutusharjoitukset vaativat monesti useita toistoja, ennen kuin ne alkavat tuntumaan omalle jutulle. Ota siis aikaa kivunhallinnan harjoittelulle myös muissa kuin kivuliaissa hetkissä.

Sellaisina päivinä, kun ei oikein pysty kuin makaamaan, voi kipua helpottaa keinoilla, jotka häiritsevät kipuviestiä. Esimerkiksi kylmä- tai kuumapakkaus kipeällä kohdalla voi rentouttaa ja lievittää kipua. Samoin silittäminen (itse itseään tai toisen tekemänä) usein rentouttaa ja saa mielihyvähormonit lievittämään kipukokemusta. Nämä keinot antavat myös aivoille uutta ihmeteltävää pelkän kipukokemuksen käsittelyn sijaan. Kaikki, mikä harhauttaa kipukokemuksen välittymistä aivoihin, on usein avuksi.

Voi olla hyödyllistä saada muuta mietittävää kuin kipu esimerkiksi kuuntelemalla äänikirjaa tai katsomalla videoita. Toisaalta välillä voi myös rauhassa pysähtyä kipukokemuksen äärelle. Miltä tämä kehossani tuntuu? Missä kohtaa? Mitä tunteita kipu minussa herättää? Tuntuuko koko kehossa kipua? Vai löytyykö kohtia, joissa kipua ei tunnu? Voisiko niistä kohdista ja tuntemuksista saada voimaa? Samaan aikaan, kun kehossa on kipua, voi kehossa ja sinussa olla paljon myös kivuttomuutta, vahvuutta ja terveyttä. Molemmille on hyvä antaa tilaa.

Kipua kannattaa siis hoitaa mahdollisimman monella eri kivunhallinnan keinolla. Yksittäinen hoitomuoto harvoin vie kipua kokonaan pois, mutta monia hoitoja tai menetelmiä käyttämällä voi kokonaiskipu helpottaa olennaisesti.

 

Kirjoittaja: Heidi Krogell, Suomen Kipu ry:n järjestökoordinaattori, toimintaterapeutti

blogikuvitus-krogell
Kategoriat:
Scroll to Top