Kannanotto: Kehysriihi tarjosi kylmää kyytiä pitkäaikaissairaille ja sote-järjestöille

Ajankohtaisiinblogiin banner kuvia (5)

Korento ry. on huolestunut hallituksen talouslinjauksista. Eilen julkaistiin hallituksen kehysriihen päätökset julkisen talouden linjauksista tuleville vuosille. Mukana oli monia terveyspalveluihin ja järjestöjen toimintaan liittyviä leikkauksia. Näillä linjauksilla ei tueta gynekologisten sairauksien ja oireyhtymien kanssa elävien hyvinvointia tai työkykyä.

Kehysriihessä päätettiin pidentää perusterveydenhuollon hoitotakuuta sekä korottaa terveydenhuollon asiakasmaksuja ja lääkkeiden vuosittaista alkuomavastuuta. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia ollaan vähentämässä rankalla kädellä. Myös sairauspäivärahaan ja kuntoutusrahaan tehdään muutoksia.

Korento haluaa muistuttaa, että gynekologiset sairaudet ja oireyhtymät vaikuttavat moneen elämän osa-alueeseen, kuten työkykyyn ja hedelmällisyyteen. Varmistamalla laadukas ja asianmukainen hoito tuetaan siis myös työllisyyttä ja syntyvyyttä. Gynekologiset sairaudet ja oireyhtymät ovat yleisiä ja aiheuttavat merkittäviä yhteiskunnallisia kustannuksia. Sairastavien ja oireilevien tilanteen vaikeuttaminen ei ole taloudellisesti järkevää eikä inhimillisesti kohtuullista. Kukaan ei valitse sairastumista tai oireilua elämäänsä.

Lue koko kannanottomme täältä.

Kategoriat: